Har du besvär med vaglar?

vagel

En vagel kan bero på en inflammerad fettkörtel (meibom) i ögonlocket. Det kan ömma och kännas irriterat i ögat. Vaglar kan drabba både vuxna och barn. Om du har återkommande vaglar kan det bero på kvalster. Mer information om kvalster demodex hittar du här Här kommer en rekommendation på de mest vanliga produkter som vi

Continue reading »

Har du blivit diagnostiserad med Blefarit?

Blefarit

Blefarit är en ögonlocksinflammation. Det karakteriseras av röda, ömma ögonlockskanter och mjäll(krustor) längs ögonfransarna. Det finns mycket man kan göra själv för att behandla sin blefarit utan antibiotika bland annat med: Värme– Värmemask/ Blephasteam som påverkar blockeringen av fett i den meibomska körteln som är svullen och inflammerad. Massera med lätta stråk över ögonlocken på

Källmarksklinikens Omega 3

Nu blir vi ännu bättre! Vi är stolta över att få presentera en stor nyhet på Källmarkskliniken, vi har i samarbete med BioSalma tagit fram vår egen Omega 3. Fiskoljan har koncentrerats för att nå upp till de hälsofrämjande nivåerna som rekommenderas för att bidra till normal syn. Fiskoljan kommer från spårbart och certifierat fiske.

Continue reading »

Fredrik Källmark utsedd till Global Ambassador för Tear Film & Ocular Surface Society: TFOS

Press release: TFOS global ambassadors Sweden Fredrik Källmark Fredrik Källmark received his BCs in 1982 and his Ph.D. in 2009 at Karolinska Institutet, in Sweden. Until 2015, he worked as a senior lecturer and supervisor at Karolinska Institutet, teaching Optometry and Medical students. He was also an Adjunct professor at the University of Houston, in

Continue reading »

Blephasol Duo En ny mild micellär rengöring för känsliga ögonlock och torra ögon

Blephasol Duo

Blephasol Duo är en mild micellär rengöring för känsliga ögonlock och fransar som effektivt avlägsnar smuts och make-up (även vattenfast) utan irritererande & starka kemikaler utan att du behöver gnugga. Den återfuktande blandingen av olja och vatten rengör det känsliga ögonområdet utan att irritera eller svida. Innehåller ingen parfym, konserveringsmedel eller alkohol. I förpackningen finns även

Continue reading »

Ny forskning på Källmarkskliniken!

Nu har vi påbörjat vår nya forskningsstudie om Kinetisk Oscilliatorisk Stimulans (KOS) för torra ögon Orsaken till torra ögon är mångfacetterad och bottnar ofta i inflammatoriska processer inte minst systemiska, exempel på sådana som i förlängningen ger torrhetsproblem är olika typer av reumatiska sjukdomar, diabetes, lungsjukdomar som sarkoidos, mag-tarm sjukdomar och olika hudsjukdomar som psoriasis

Pages:123»