hello world!
Publicerad: 2022-10-13

Har du blivit diagnostiserad med Blefarit?

Blefarit är en ögonlocksinflammation. Det karakteriseras av röda, ömma ögonlockskanter och mjäll (krustor) längs ögonfransarna. Det finns en hel del man kan göra själv för att behandla sin blefarit utan antibiotika.

Detta kan du göra själv mot blefarit:
1. Värme - Värmemask/Blephasteam som påverkar blockeringen av fett i den meibomska körteln som är svullen och inflammerad.
2. Massera med lätta stråk över ögonlocken på övre ögonlocket, uppifrån och ner och det undre ögonlocket, nerifrån och upp. Massera även försiktigt på vageln.
3. Rengör - med sterila servetter för att hålla körtelöppningarna öppna.
4. Använd rengöringsprodukter med aktiva ingredienser som behandlar blefariten som t.ex. Ocusoft lidscrub, Oust demodex cleanser foam, Oust demodex cleanser, Ocusoft lidscrub plus platinum. Man vill hålla huden så ren som möjligt mot virus och bakterier.

Läs mer om Blefarit - ögonlocksinflammation i vår omfattande artikel på Källmarks Ögonapotek. Du kan även läsa om vår patient Sofia och hennes berättelse "Så blev jag av med min blefarit".

Om du känner att behandlingen inte är tillräckligt är du välkommen att höra av dig för bokning av en grundlig undersökning av dina ögon och fortsatt behandling hos oss.

Vi rekommenderar Blephex behandling mot Blefarit
Blephex är en behandling på kliniken för patienter med blefarit. Med en Blephexbehandling så peelar man bort tillväxten av bakterier i ögonlock och ögonfransar för att öppna upp körtelmynningarna för att säkerställa att lipiderna/oljan som smörjer ögat inte är blockerade. Man vill förbättra ögonlockshälsan.

Blephexbehandlingen kan med fördel utföras med jämna mellanrum för att hålla ögonlocken fria från inflammation.

Mer om våra behandlingar hittar du här

Lider du av torra ögon?

Boka tid för undersökning redan idag
BOKA TID