Livsstilsrelaterade orsaker till torra ögon

Det finns många bakomliggande livsstilsrelaterade faktorer som kan orsaka problem med torra ögon. Antingen enskilt eller i kombination med varandra.

Rökning
Rökning påverkar hela vår kropp och i ögat bryter tobaksrök ner lipidskiktet av tårfilmen, vilket leder till symtom på torra ögon. Effekterna sträcker dessutom sig ofta bortom rökaren till vänner och nära och kära via passiv rökning.

Kontaktlinser
Kontaktlinser kan i många fall vara en bra behandling för ögontorrhet, men fel linser och felaktig användning kan även förvärra tillståndet. Om man har svårt att ha sina linser på grund av torrhet ska man söka hjälp.

Läkemedel
Vissa läkemedel kan bidra till torra ögon som till exempel antidepressiva, antihistaminer, näsdroppar, betablockerande medel, blodtrycksmediciner, diuretika, vissa p-piller, hormonersättningsterapi, lugnande medel, magsårsmediciner, mediciner för glaukom, mediciner för akne mm. Ibland kan problemen försvinna eller förbättras av att man byter medicin, men där detta inte är möjligt kan man genom regelbunden behandling för ögontorrheten ändå slippa problem.

Andra miljöfaktorer

• Ansträngning av ögonen framför dator, surfplatta eller annan skärm
• Kontinuerlig vistelse i torr och/eller rökig inomhusluft
• Varma/kalla och blåsiga miljöer
• Vistelse i rum med hög luftkonditionering

Botox

Använt ofta kan detta leda till en försvagning av de ögonlocksmuskler som ska pressa ut den viktiga oljan till ögats yta samt en försämring av funktionen i de meibomska körtlarna

Fillers
Ögontorrhet kan uppstå när tryck på nerver och försämrad blodcirkulation uppstår av injektionen. Funktionen i meibomska körtlarna och tårkörteln blir därav försämrad

Ögonfransförlängning och färgning

Komplikationen av lösögonfransar, färgning och ögonfransförlängningar är kontaktdermatit och en fördröjd överkänslighetsreaktion på limmet som används för ögonfransapplicering. Kontakteksem kan uppstå efter många dagar och inte nödvändigtvis direkt efter applicering.

Kosmetisk tatuering

Komplikationer av ögonlocks- och ögonbrynstatuering är ofta relaterade till injektionsteknik eller allergi mot komponenter i tatueringsfärgen. Injektion av pigment i eller för nära slemhinnan och ögonlockskanten kan leda till förlust av ögonfransar och, i allvarliga fall, nekros och inåtvända ögonlock.

Ögonfransserum
Biverkningar av ögonfransserum med prostaglandinanaloger kan ge ögonrödhet, hornhinneinfektion, ögonlocksrodnad, klåda i ögonlocken och i ögonen samt hyperpigmentering i huden. Även biverkningar som inflammation i näsa och svalg och signifikant ökning av symtom på torra ögon förekommer

Kost
Intag av felaktig kost som främjar inflammation. Man har i studier sett att generellt är Medelhavskost att föredra framför Västerländsk kost.

Läs vidare: Fysiska orsaker och medicinska orsaker till torra ögon