Medicinska orsaker till torra ögon

Torra ögon är en multifaktoriell sjukdom vilket innebär att de medicinska orsakerna kan vara många. De flesta orsakerna beror på inflammation men även andra faktorer spelar stor roll. Det är därför viktigt att det utreds noggrant.

Ålder och torra ögon

Med åren avtar kroppens förmåga att producera både tårvätska och fett. Därför är det många som upplever besvär med torra ögon när de blir äldre. Vi kan inte göra något att vi åldras, men det finns en del man kan göra själv för att lindra besvär.

Ögonlocksinflammation
Ögonlocksinflammation (s.k. blefarit) är en inflammation i kanten på ögonlocket, ofta drabbar det båda ögonen. Detta kan ge symtom och orsaka torra ögon. Blefarit är mycket vanligt, särskilt bland personer som har Meibomisk körteldysfunktion (MGD), rosacea, okulär rosacea, seborroiskt eksem och andra hudproblem.
Att bara behandla blefariten ger en tillfällig förbättring men återkommer igen efter ett tag. Av detta skäl säger man ofta att blefarit är kroniskt. Om man dock behandlar orsaken till varför man fått sin blefarit, kan man ofta räkna med att den inte kommer tillbaka.

Hormoner
Hormonella förändringar är en mycket vanlig orsak till torra ögon. Inte bara hormonella sjukdomar kan orsaka besvär utan även hormonella förändringar i kroppen av andra skäl, t ex:
· Vid inträde i puberteten
· I samband med och efter graviditet
· Vid menopaus (kvinnor) och andropaus (män)
· Vid långvarig stress av olika skäl

Systemiska sjukdomar

Även ett flertal systemiska sjukdomar kan orsaka torra ögon. Det kan vara sjukdomar som t.ex. reumatism, diabetes, hudsjukdomar, mag- och tarmsjukdomar.

Läs vidare: Livsstilsrelaterade orsaker och fysiska orsaker till torra ögon