Demodex

Specialbehandling för avlägsnande av kvalster som bland annat orsakar vaglar, klåda, blefarit och att man tappar ögonfransar.
Med.Dr Fredrik Källmark förklarar
Kvalster av en mängd olika sorter finns naturligt i vår omgivning. Kvalster är en underklass till spindeldjuren. De har åtta ben på sin avlånga kropp när de är färdigutvecklade. I släktet finns idag mer än 100 olika kända arter som lever i symbios med däggdjur.

Demodex hos människan
Demodex är ett släkte bestående av små hårsäckskvalster, Demodex folliculorum samt Demodex brevis är de arter man hittar hos människan. Demodex folliculorum lever i hårsäcken och är cirka 0,3–0,4 mm lång medan Demodex brevis som lever i talgkörtlarna är mindre, cirka 0,2–0,3 mm lång. Deras livscykler börjar som ägg, sedan går de över till larvstadium, protonymf och nymf för att till sist bli vuxna.

Infektioner och torra ögon av Demodex
De vanligaste problemen är hudinflammationer, som till exempel rosacea och blefarit. Blefarit är en ögonlocksinflammation där symtomen brukar vara irritation, tårar och skav. Denna typ av infektioner påverkar i sin tur de Meibomska körtlarna vars fett är mycket viktigt för att bland annat förhindra uttorkning på ögat. Kvalstret kan även orsaka klåda, återkommande vaglar och att man tappar ögonfransar och ögonbryns hår.

Många som får diagnosen blefarit får antibiotika, vilket tar bort infektionen. Är infektionen orsakad av Demodex-kvalstret försvinner infektionen men inte kvalstret, därför får man ofta tillbaka sin infektion. Det är inte ovanligt att man får diagnosen kronisk blefarit, men så behöver inte fallet vara.
Om blefarit infektionen, vaglarna mm, orsakas av Demodex-kvalster måste man inte bara ta hand om infektionen utan även kvalstret. Detta kräver alltså två olika behandlingar, då kvalstret inte påverkas av antibiotika.

Idag finns bra behandlingar som tar han om både kvalstret och infektionen. På detta sätt behöver man inte få tillbaka sin blefarit, vaglar m.m.

Vid Rosacea, som också kan påverka ögonen, ser man ofta en påverkan av Demodex-kvalstret. Även här finns bra behandlingar att tillgå.

Ögonlock med demodex och ögonfrans med flertal kvalster (A) samt samma öga efter behandling och ingen demodex kvar (B)
Hur behandlas Demodex?
För att bli av med Demodex-kvalster behövs dels en behandling på kliniken och dels en behandling hemma under en längre tid. Genomförs detta korrekt, blir man oftast helt fri från besvär av kvalster framöver.

Hur går en Demodexbehandlingen till?
I Demodexbehandlingen ingår en BlephEx-behandling för att avlägsna de vaxliknande proppar som bildats vid ögonfransroten, inflammatoriskt skorv, biofilm och bakteriella exotoxiner. Därefter penslas en hög koncentration av derivat från tea tree oil över ögonfransar och ögonbryn som får verka innan det sköljs bort. En behandlingsplan med rengöring (som räcker i en månad) samt en kontroll efter 4 veckor ingår i behandlingen.

Pris för behandling: 3600kr
Våra andra behandlingar